zaterdag 28 juli 2012

Vlinders kijken

Nu de oregano in mijn tuin weer volop in bloei staat kan ik bijna klaar gaan zitten met de camera voor de vlinders, bijen en hommels vast te leggen op camera. Het is een drukte van belang. Oreganobloemetjes zijn erg geliefd zo merk ik al jaren.
Vandaag zag ik bij Klaproos haar verzameling vlinders door de maanden heen. Dat bracht mij op een idee. Ook ik heb over de jaren heen nogal wat vlinders vast weten te leggen. Ik heb ooit, jaren geleden, zelfs een plant gekocht met vlinder en al. Ze bleef zelfs vriendelijk een tijdje zitten om mij haar te laten kieken. Spreidde nog haar vleugels om vooral te laten zien dat ze een vrouwtje was. Om vervolgens ergens anders weer neer te strijken voor een volgende sessie en er daarna gracieus vandoor te vliegen, op naar een andere bestemming. Een paar dagen later kwam een soortgenoot die ik nooit eerder zag, gewaarschuwd door deze schoonheid? Ik zal het nooit weten, maar ik fotografeer ze graag en met liefde.

In andere culturen zijn vlinders zielen van overledenen. Die nog eens langskomen. Ik geloof het maar al te graag. Zeker toen mijn vader in oktober 2003 overleden was en ik in diezelfde maand tientallen vlinders van dezelfde soort op mijn pad trof, waar ik ook maar liep. In oktober! Of het de kleine vos of de gehakkelde Aurelia was ik weet het niet meer, maar het blijkt dat beide soorten tot oktober aanwezig kunnen zijn. Het blijft een mooie gedachte.


Gehakkelde Aurelia



Gestreepte Goudspanner


Bont Zandoogje (sloot snel zijn vleugels als ik met de camera dichterbij kwam)


Purpermot

I
Icarusblauwtje vleugels dicht (vrouwtje)


Icarusblauwtje met vleugels open (vrouwtje)


Eikenpage


Gamma-uiltje


Koolwitje


Witte Schaduwspanner (Engelse naam is eigenlijk mooier: Clouded Silver)


Dagpauwoog (met mijn gsm genomen)

IMAG0170
Geen idee wat dit zijn. Ze kwamen aangevlogen terwijl ik de hond aan t uitlaten was. Gelukkig had ik mijn gsm bij me, kon er een aantal fotograferen. Ik ben er nog niet achter wat het zijn.

© KH

1 opmerking:

gewoonanneke zei

O wat een goed idee, dat ga ik ook proberen in mijn tuin. Vind het altijd zo leuk vlinders. Heb wel een paar vlinderstruiken maar dit jaar nog weinig vlinders gezien helaas terwijl de struiken goed in bloei staan. Mooie foto's trouwens van die vlinders.