zaterdag 7 september 2019

Noord-Brabants Museum

Wij hebben al een aantal jaren een museumkaart. Het fijne is dat we zo een museum in kunnen maar het lastige is dat we geen auto hebben en dus afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Soms als we naar een tentoonstelling willen, kost dat dus extra vanwege een treinreis. Natuurlijk loopt een auto ook niet op water, maar de grotere musea zijn toch vaak in de randstad en voor ons is dat een eindje treinen. Maar dichterbij huis is het Noord-Brabants museum in 's-Hertogenbosch. Wij zijn er al een aantal keer geweest (deze vakantie zelfs 2x omdat zus ook een keer mee wilde).
Er was een mooie tentoonstelling van Gerard en Cornelis van Spaendonck die wij wilden zien. Maar wat schertst mijn verbazing; er was nog een tentoonstelling die eigenlijk mij veel meer raakte.Natuurlijk zijn de schilderijen van van Spaendonck prachtig! Die mooie bloemenstillevens waar zoveel op te zien is, zoveel details, insecten etc. Maar de andere tentoonstelling van de Iraanse-Amerikaanse Ali Banisadr die als klein kind de eerste Golfoorlog mee gemaakt heeft, en die beelden in zijn hoofd heeft en op doek zet, zijn zo indrukwekkend! Normaal niet iets waar ik van hou, qua genre, maar dit was zo kleurrijk, zo mooi!
Hieronder een impressie;

 Fishing for Souls heet het(de kleuren komen niet echt goed uit op een foto vind ik)
Een vrouw kwam naast me staan en zei: oh leuk een feestje, ze zijn aan t zwemmen! Ik keek haar aan en vroeg of ze wel gelezen had waar hij over schildert. Nee, maar dit zag ze erin. *zucht*

 The Gatekeepers

 The Wretched of the Earth

The Magicians

Cornelis van Spaendonck (internet)

Gerard van Spaendonck (internet)


Beelden buiten op het plein van het Noord-Brabants museum

© KH

1 opmerking:

Patsfotos. zei

Hoi Kati.

Dit is mooi.
In het echt natuurlijk veel mooier, maar het geeft het heel mooi weer hoe het is.

Groettie van Patricia.